אדם חכם אחד אמר פעם שהשאלה שהכי קשה לענות עליה, היא זו שיש לה תשובה פשוטה.
מפני שקשה מאד לקבל תשובה פשוטה. תשובה פשוטה נשמעת כמו עלבון לאינטליגנציה שלנו, המעטה בערכה של הדילמה שלנו. אך לעתים קרובות, לשאלות העמוקות ביותר, או לבעיות הדחופות ביותר – יש פתרון פשוט.
עם מי כדאי להתחתן? אלא אם כן אתם ראשי מדינה או מנהלים מעצמה בעת משבר עולמי, אין עוד החלטה שתעשו בחיים שלכם, שתשפיע עליכם בצורה כה עמוקה וכה דרמטית, לטוב ולרע, כמו ההחלטה הזו. ואין עוד החלטה אחרת שתחליטו בנסיבות של לחץ, וסובייקטיביות – כמו ההחלטה הזו.
מה אומרת התורה, שאנו היהודים רואים בה את “תוכנית העל של הבריאה” של הקב”ה, וספר ההדרכה שלו לחיינו, בקשר למה עלינו לחפש באדם שאנו שוקלים לקחת כשותף לחיים שלנו? משהו פשוט להפליא.
הנישואין הראשונים שאנו קוראים עליהם בתורה, הם הנישואין של אדם וחוה. הנישואין שלהם היו כמובן נישואין “לפי הזמנה”: הקב”ה בעצמו ברא את הכלה והביא אותה אל החתן. כאשר אדם אמר לחוה, “את האישה היחידה בעולמי”, היא ידעה שהוא אומר את האמת. כאן יש אולי מסר איך להתייחס אל בני הזוג שלנו לאחר הנישואין, אבל אין כאן הרבה הדרכה כיצד בוחרים בן או בת זוג.
הנישואין הבאים המתוארים בתורה, התרחשו כמה אלפי שנים מאוחר יותר – נישואיהם של יצחק ורבקה. כאן, כבר היה הרבה יותר מקום לבחירה, היה צורך לבחור כלה ליצחק. אברהם החליט שלא לשלוח את בנו שיבחר בעצמו, אלא הפקיד את השליחות בידי משרתו הנאמן, אליעזר.
אליעזר העמיס עשרה מגמלי אדונו במתנות (נדוניה הגונה מעולם לא הזיקה לשידוך) ושם את פעמיו לעיר מולדתו של אברהם – חרן (קשרים משפחתיים טובים גם הם לעולם לא מזיקים). הוא התפלל (זה תמיד עוזר!). ואז ביצע את התוכנית שלו.
הוא חיכה ליד הבאר. הייתה זו שעת ערב, ונשות הכפר הצעירות הגיעו לשאוב מים. התוכנית שלו הייתה כזו: הוא יבקש מאחת מהן מים מן הכד שלה. אם היא תאמר, “שתה מהמים שלך, חבר”, אין על מה לדבר. אם היא תאמר “בבקשה, שתה לרוויה”, זה כבר יותר טוב, אבל לא מה שאנחנו מחפשים. אם היא תאמר “שתה אדוני, וגם לגמליך אשקה” (כך דיברו אנשים בתקופת התנ”ך) – היא האחת.
גיליונות נייר רבים של פירושים נכתב על הסיפור של רבקה בבאר. רעיונות עמוקים רבים נשאבו מששים ושבעת הפסוקים בתורה המתארים את שליחותו של אליעזר. אבל תשובה אחת בוהקת ועוברת כחוט השני בין כולם, ביופי ללא רבב: התחתנו עם מישהו שיש לו לב טוב.