שאלו את הרב!

שאלו את הרב

שאלה:

כשמביטים בכל המידע הזמין אונליין כיום, הכול הופך לזמין ונגיש יותר. כל כך הרבה ידע יהודי קיים שם; ובאתרים יהודיים רבים יש אפילו את האפשרות “שאלו את הרב”. וזה גורם לי לתהות: האם קיומו של רב ממשי עם קשר אישי אליו הוא עדיין צורך חיוני בחיים היהודיים כיום?

תשובה:

כולנו מכירים את ההתנהלות של המערכות הקוליות הממוחשבות המשיבות לנו בטלפון: אתם מתקשרים אל הבנק שלכם ובפיכם שאלה מאד ספציפית, רק כדי להיענות בהקלטה המוכרת, “ברוכים הבאים ל…”, שבעקבותיה רשימת אפשרויות המסתיימת ב-“אם אתם מעוניינים במידע נוסף, היכנסו לאתר שלנו…”. למעשה, לאחרונה, החל בנק אמריקאי לפרסם פרסומת המיועדת ללקוחות היוקרה של הבנק. תמצית הקמפיין שלהם הייתה שאם אתם לקוחות יוקרה, תוכלו להתקשר אל הבנק ולדבר עם נציג אמתי מיד. מדהים! בעולם שבו אוטומציה היא צורך השעה, מתוגמלים לקוחות היוקרה ביכולת שלהם להימנע מן המערכת האוטומטית. מה שאנחנו מתעבים כל כך במערכות הללו, הוא שהן משילות מעלינו את האינדיווידואליות שלנו. כולנו אמורים להתאים לאחת מ-11 או 13 האפשרויות שמציע לנו הקול המונוטוני. כאשר משיב לנו בן אנוש אמתי, אנחנו מרגישים את הנוחות שבמענה שפונה אלינו כאל בני אדם ייחודיים בידי אדם שמבין את חוויות התסכול שבחיי היומיום.

ההלכה היהודית היא מצד אחד אחידה, אבל בעת ובעונה אחת היא גם מאד מותאמת מקרה. היא מאד אחידה מבחינת מה שההלכה מגדירה כדרך האופטימלית לעשות דברים – “לכתחילה”. אך יחד עם זאת – אין כמעט מקרה שבו ההלכה היהודית איננה מתייחסת לפרט ולנסיבות הייחודיות לו – ובכך מאפשרת גמישות – המבוססת על קריטריונים של המקרה הפרטי הנידון. הקריטריונים הללו הם לאו דווקא חלק מהמקרה עצמו, אלא מבוססים לפעמים על ההיסטוריה של האדם ואפילו על המזג האישי שלו או שלה. לדוגמה: ישנם מקרים רבים שבהם ההלכה מאפשרת להקל “אך רק אם יש בדבר צורך גדול”. “צורך גדול” היא הגדרה מאד סובייקטיבית הצריכה להתחשב בנסיבות המידיות, בהיסטוריה של השואל, בתכונות האופי שלו ועוד ועוד. אם הדבר היה תלוי באדם עצמו, היו בלי ספק רבים שבאופן אופייני היו מגדירים כל מצב כ”צורך גדול”, בעוד אחרים לא היו מגדירים “צורך גדול”, גם אם חייהם היו תלויים בדבר.

חכמינו ז”ל מורים לנו: “עשה לך רב וקנה לך חבר”. רב הוא לא רק מאגר מידע – האינטרנט מציע רבים כאלה. על מנת להשיב בצורה מדויקת לשאלה פרטית של אדם פרטי, על הרב להיות גם סוג של חבר, אדם שיש לו קשר אמתי אל השואלים. המצב המסוים של אדם מסוים, צריך להיות מוכר לרב ואל לו להסתמך על “תחושות”.

אבל יש כאן עוד יותר מזה, שכן תפקידו של רב איננו רק להשיב על שאלות. הרב נמצא שם כדי לשמש כ”פנים” של הדת, השער אל הקהילה ואל הדת כמכלול. פיתוח קשר אישי עם רב הוא לפיכך חלק משמעותי בצמיחה האישית של אדם יהודי. הקב”ה רוצה שכל אדם יהפוך ל”שותף” ב”עסק” שלו. הרב נמצא שם כדי להראות לאדם איך להפוך לשותף ב”עסק”. אם אתם רוצים להשקיע השקעה רצינית בחברה שיש לה פוטנציאל בלתי מוגבל, לא הייתם רוצים להתקשר למערכת האוטומטית; הייתם רוצה להתיידד עם המנהלים.

אם כן, האינטרנט הוא בלי ספק כלי נפלא לקדם את הידע היהודי שלנו, אך הוא איננו יכול להחליף בשום אופן את תפקידו של רב ידידותי. כלקוחות יוקרה ב”עסק” של הקדוש ברוך הוא, מגיע לכם לדבר עם בן אדם – לא עם מכונה.    

שתפי

הרב אהרון מוס

הרב אהרון מוס עובד להשיב נשמות אבודות ליהדות בסידני, אוסטרליה. אפשר ליצור עמו קשר במייל: rabbimoss@nefesh.com.au

קליל

מאמרים נוספים