האמנות שבבחירת שם לתינוק

שאלה:

אשתי נכנסה לחודש השביעי להריונה, והתחלנו לדון בשמות לתינוק שלנו. היא רוצה משהו מסורתי יותר, ואילו אני רוצה שהילד שלנו יהיה אינדיבידואל לעצמו, וחושב על שם קצת יותר אקזוטי. מה יש ליהדות לומר בעניין בחירת שמות?

תשובה:

לבחור שם לילד שלך, זה דבר גדול. שמו של אדם הוא לא רק תווית לזיהוי. השם של אדם מבטא את המהות של הנושא אותו. האותיות שמרכיבות את השם שלך, הצליל שלו והמשמעות שלו, הם תיאור של הנפש שלך. רק לנביא יש את היכולת לחזות ולדעת מהו השם המתאים לנשמה של הילד שלך.

אתה הנביא הזה.

תורת הקבלה מלמדת אותנו שלהורים ניתנת נבואה זמנית על מנת לבחור את השם הנכון לילדיהם. התובנה הזו יכולה להאיר בנו בכל זמן, אבל כשזה קורה, אתם יודעים שזה הדבר הנכון. שם מסוים פתאום ‘תופס’ אתכם, או שהוא פשוט הולך ומבשיל בכם. יש כאן השראה אלוקית שמנחה אתכם לבחור את השם ששייך באמת לילד שלכם.

לנשמה יהודית, שמה של הנשמה הוא שם בעברית. לשון הקודש, היא השפה שבה ברא הקב”ה את העולם. לשמות בלשון הקודש יש משמעויות נשגבות והם בעלי רבדים רבים, כך שגם אנשים שיש להם את אותו שם, יש לכל אחד את הייחודיות שלו, ונשמתו של כל אחד מהם מבטאת רובד ייחודי של השם הזה. השימוש בשם העברי מעורר את הנשמה ומסייע לה לבוא לידי ביטוי משמעותי בחיי היום יום.

הסתכלו על השמות של הדמויות הגדולות בהיסטוריה היהודית, או בשמותיהם של סבים וסבתות שנפטרו. אם אחד מהשמות האלה בולט לכם בצורה מיוחדת, אולי זהו סימן שלילד יש ניצוץ מנשמת אותו אדם, ואולי הוא אפילו גלגול נשמה שלו, ויביא לידי מימוש את התכונות החיוביות של אותו אדם. שמות נוטים להישאר במשפחה, וילד שקרוי אחר אדם אהוב שנפטר, ימשיך לשאת את הלפיד שלו.

מקוריות איננה צריכה להיות שיקול בבחירת שם. כשאתה מנסה להיות שונה מכולם, אתה בעצם מבסס את הבחירה שלך על כולם… קשה לקרוא לזה “אינדיבידואליות”. הענקת שם עברי ששניכם מסכימים עליו, משמעה נתינת שם הנאמן לייחודיות הנשמתית של הילד שלכם.

זכרו, אתם לא רק קוראים בשם לתינוק. אתם קוראים בשם הזה גם לנער מתבגר, מבוגר, ואזרח ותיק. השמות המגניבים של היום יצאו לגמרי מהאופנה כשלילד שלכם יתחילו לבקוע שיניים. שמות עבריים נשארו רלוונטיים כבר ארבעת אלפים שנה. נצלו את ההזדמנות להיות נביאים ליום אחד, ובחרו שם שיבטא את הנשמה של התינוק שלכם.    

שתפי

הרב אהרון מוס

הרב אהרון מוס עובד להשיב נשמות אבודות ליהדות בסידני, אוסטרליה. אפשר ליצור עמו קשר במייל: rabbimoss@nefesh.com.au

קליל

מאמרים נוספים