לאחל מזל טוב?

שאלה:

זה עתה נודע לי שחברתי בהיריון. היא די דתייה, ואני רוצה לעשות את הדבר הנכון. האם מתאים לאחל ‘מזל טוב’ לאישה הרה?

תשובה:

היריון של ילד הוא כמו “להרות” רעיון. רעיון חדש יכול להיות מרגש מאד, אבל עד שהרעיון מגיע לעולם בצורה קונקרטית וממומש, מוקדם מדי לחגוג. אותו הדבר נכון לגבי היריון.

להרות – זה אירוע מופלא ומרגש. נס ההפריה הוא אחת ההתרחשויות הטבעיות הכי על-טבעיות שקיימות בעולם. אך עד כמה שהדבר מרגש, למעשה – דבר עוד לא קרה. היריון הוא פוטנציאל שעדיין מחכה למימוש, הקדמה לסיפור שעוד יגיע, צעד אחד לקראת חיים חדשים שיבואו, ניצוץ של רעיון שעדיין יש להטמיע.  

היריון הוא פוטנציאל שעדיין מחכה למימוש. לא נרים מסיבה למישהו שיש לו רעיון טוב שעדיין לא נעשה עמו דבר. וכך, איננו חוגגים היריון כמו שנחגוג אירועים שמחים אחרים, ואיננו מאחלים מזל טוב לאישה הרה. ‘מזל טוב’ הוא איחול מתאים כשהוא מתייחס למשהו שכבר קרה, בעוד היריון הוא הציפייה למשהו שעתיד לבוא. 

במקום לאחל ‘מזל טוב’, האיחול המתאים להורים שמצפים  לילד הוא – ‘בשעה טובה’ – שהכול יתקדם ויתנהל בזמן המתאים והנכון: שההיריון יעבור בקלות, שהתינוק יהיה בריא, ושהלידה תהיה נטולת סיבוכים. זהו איחול לעתיד ולא ברכות על מה שכבר היה, במובן מסוים, יותר תפילה מאשר איחול.  

זוהי גם הסיבה לכך שרבים נוהגים שלא לקנות דברים לתינוק בטרם נולד. אין פה אמונה תפלה, כי אם הבנה שכשם שהתינוק עדיין נסתר מן העין, כך גם השמחה והחגיגות שלנו. כשהתינוק יוצא לאוויר העולם, יתגלו גם המתנות והשמחה. עד אז, אנחנו במצב של שמחה שקטה ותפילות אופטימיות.

להרות זה רעיון מדהים. כשמישהי הרה, אנו מתפללים שבעזרת השם הם יצליחו ליישם את הרעיון ולהגשים אותו – בשעה טובה

שתפי

הרב אהרון מוס

הרב אהרון מוס עובד להשיב נשמות אבודות ליהדות בסידני, אוסטרליה. אפשר ליצור עמו קשר במייל: rabbimoss@nefesh.com.au

קליל

מאמרים נוספים